Wat jouw emoties je eigenlijk willen vertellen

balloons verkleindEten omdat je moe bent.
Of om een bepaalde onrust te verdrijven.
Omdat je een rotdag hebt gehad.
Omdat…

Emotie-eten ontstaat doordat we sommige emoties niet willen voelen.

Ooit hebben we geleerd dat aardige mensen niet boos zijn. Of sterke mensen niet verdrietig. Als je hiervan overtuigd bent, dan denk je dat er iets mis met jou is als je wel boos, verdrietig, moe of verveeld bent. het is dus niet zo raar dat je ze dan niet wilt voelen. Je drukt ze weg en ervaart een vage spanning of onrust. En die willen we weg eten.

Maar wat als die ‘negatieve’ emoties je eigenlijk iets positief willen vertellen?

We onderscheiden 5 basisemoties Blij, Boos, Bang, Bedroefd en Body.

Vijf B’s. En ze hebben je allemaal iets positiefs te vertellen.

Boos

Boos gaat over alle soorten boosheid. Van een lichte irritatie (he, moet dat nou?) tot withete woede.
In onze maatschappij hebben we vaak moeite met boosheid. Zeker vrouwen willen graag vriendelijk en redelijk zijn. Hoe kan er nu iets positiefs aan zoiets lelijks en verwoestends als boosheid of woede zitten?
Nou, boosheid geeft je de kracht om voor jezelf op te komen. Om voor jouw behoeften te staan. Om ‘stop!’ te zeggen. Om jouw grenzen aan te geven.
En ook als je boos bent, blijf je verantwoordelijk voor hoe je communiceert. Dat betekent dat je je zo boos mag voelen als je wilt, maar dat je je niet mag uiten door wraak te nemen, te beledigen of geweld te gebruiken. Oftewel: dat je boosheid je kracht geeft om voor jezelf op te komen, wil nog niet zeggen dat dat op een lelijke manier hoeft.

Bedroefd gaat over verdriet, verlies en melancholie. 

Het geeft aan dat je behoefte hebt aan troost, steun en sympathie. We zijn verdrietig als we ons verlies moeten nemen. Als we accepteren dat een situatie niet zal zijn zoals we zouden willen, en dat we het niet kunnen veranderen. Bijvoorbeeld als iemand overlijdt, maar ook als we nu door Corona een gezellig etentje moeten annuleren.
Tranen of verdriet geven ontlading en helpt ons om ons neer te leggen bij de situatie. Ook roept ons verdriet steun bij anderen op waardoor we ons in deze moeilijke situatie geborgen kunnen voelen.

Bang gaat over onzekerheid, nervositeit en angst.

Het geeft aan dat je behoefte hebt aan veiligheid. Dit kan letterlijk zijn (vluchten voor een leeuw), en in onze maatschappij gaat het ook vaak over sociale of mentale veiligheid. Deze veiligheid creëer je bijvoorbeeld door je goed voor te bereiden op een presentatie waardoor je minder kans hebt om af te gaan. Of bijvoorbeeld door je eigen overtuigingen te toetsen. Door aan een vriend te vragen of je nu echt zo’n blunder in de presentatie maakte. Meestal is het namelijk niet zo erg als we zelf denken. Als we het maar durven te toetsen!

Blij, oftewel vrolijk, uitgelaten, tevreden.

Blij geeft aan dat we iets fijn vinden. En dit zet ons aan om dit soort situaties en ervaringen vaker op te zoeken.

Body: alle sensaties in ons lichaam

Hoofdpijn, vlinders in de buik of vermoeidheid. Body is eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Hoofdpijn kan namelijk veroorzaakt worden door stress, maar ook door een lichamelijke oorzaak. Toch heb ik hem bewust toegevoegd. De sensaties in ons lichaam kunnen ons namelijk ook vaak naar onze behoeften leiden. Vermoeidheid geeft bijvoorbeeld aan dat je behoefte hebt aan rust. En hoofdpijn kan aanleiding zijn om je af te vragen waar je nu eigenlijk zoveel stress van hebt.

Je emoties wegdrukken

Als je er nu van overtuigd bent dat er iets mis met jou is als je deze emoties ervaart, dan druk je ze weg. En kun je geen gebruik meer maken van hun positieve functies. Kunnen ze geen richtingwijzer naar jouw behoeften zijn.

Het vervelende is: ook als je die emoties weg probeert te drukken, dan zijn ze er nog steeds. En dus ook jouw gevoel dat er iets mis met jou zou zijn. En ze zoeken een weg naar buiten. Als het niet op een positieve manier kan (door je behoeften te vervullen), dan maar op een negatieve. Bijvoorbeeld door eetbuien.

We hoeven onze emoties niet te bestrijden of op te lossen.

We kunnen ze gebruiken. Ze helpen ons op weg naar een beter leven door onze behoeften te vervullen. Grote behoeften (ik ben steeds boos op mijn baas/collega’s/organisatie. Ik ga een andere baan zoeken). En kleine behoeften: Ik ben moe en ongedurig. Ik ga vandaag vroeg naar bed.

Het omgaan met emoties is een hele uitdaging. Zeker als je geleerd hebt om ze weg te eten.

Online workshop 'De emoties onder je eetbuien'

Om jou meer te leren over hoe je omgaat met emoties onder eetbuien geef ik op zaterdag 28 november van 10.00 tot 12.30 uur een online workshop. In deze workshop leer je:

  • Hoe kun je emoties positief gebruiken?
  • Welke rol speelt stress in emotie-eten?
  • Hoe kun je op een andere manier met emoties omgaan zodat je ze niet meer weg hoeft te eten?

We gaan in deze workshop samen actief aan de slag. Ik heb plaats voor maximaal 8 deelnemers. De kosten zijn € 25,-. Schrijf je hier in. 

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.eetbuicoaching.nl/

Agenda

Online workshop
De emoties onder jouw eetbuien
Zaterdag 28 november 10.00 tot 12.30 uur

 

Eetbuicoaching.nl

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: titia@eetbuicoaching.nl

Eetbuicoaching.nl is onderdeel van Haarlem Counseling

Afslankboom
Top