De risico's van crashdiëten

weight loss 2036969 1920 verkleindHet is bijna 1 januari. De dag van de goede voornemens: 'Nu ga ik echt afvallen!' Of: 'nu stop ik echt met snoepen.' 
En veel mensen kiezen op 1 januari voor een streng dieet. Geen koolhydraten, alleen gezond, geen frites, saté, snoep en koek. 

Het klinkt ook heel verleidelijk

Want de diëten beloven een slanke lijn als je het dieet volgt. En deze diëten zijn ook lekker duidelijk. Ze vertellen je precies wat je moet eten. Soms zit het boodschappenlijstje er zelfs bij. Makkelijker kan niet! 

Toch zitten er grote nadelen aan dit soort diëten

Want er komen elke keer weer nieuwe diëten met de grootste beloften. Blijkbaar zijn ze toch niet zo succesvol als ze beloven. Waarom zouden er anders steeds nieuwe nodig zijn?

Risico 1: Je komt na het dieet meer aan dan je was afgevallen

In de wetenschap is al heel lang bekend dat crashdiëten uiteindelijk alleen maar tot gewichtstoename leiden. Sterker nog: het volgen van een streng dieet in de pubertijd is de belangrijkste voorspeller van overgewicht.als volwassene.

Risico 2: Je houdt het niet vol

Laten we eerlijk zijn: strenge diëten zijn gewoon heel vervelend. Je moet van alles eten dat je niet lekker vindt. En allerlei dingen die je wel lekker vindt zijn opeens slecht en verboden. Daarnaast moet je honger lijden, want anders val je niet snel genoeg af.  

Veel mensen voelen zich slap of een mislukkeling als ze dit niet volhouden. En ik vind het heel verstandig als je zo’n rotdieet niet volhoudt. Je verdient het om werkelijk goed voor jezelf te zorgen. En je verdient het echt niet om je in zo'n keurslijf te persen!

Risico 3: Na het dieet wil je het gemis inhalen

Doordat je je tijdens het dieet zoveel moest ontzeggen, ga je het na het dieet compenseren. Eindelijk mogen frites, chocolade en kaas weer! Je gaat helemaal los en eet veel meer dan je zou willen. Gevolg is dat je weer aankomt....

Risico 4: Je leert niet wat een gewoon eetpatroon is

Mensen die regelmatig strenge diëten volgen, kennen in feite twee manieren van eten: 

  • Te veel en ongezond, als er geen dieet wordt gevolgd. Er wordt lekker gegeten, en er lijken geen grenzen te zijn. Alles mag.
  • Veel te weinig en supergezond als er wel een dieet wordt gevolgd. Er is geen ruimte voor lekker, en er wordt veel te weinig gegeten. 

Je leert dus de extremen kennen: te veel of te weinig. Maar waar is de balans? Op deze manier raak je kwijt wat een normaal eetpatroon is. Wat is een normale portie waarmee je op gewicht blijft? Hoe kun je stoppen na één stukje chocolade? Hoe ga je uit eten zonder je helemaal klem te eten? Hoe ga je om met de verleiding van een reep chocolade in je kast? 

Risico 5: Het contact met je lichaam raakt verstoord. Je herkent honger en ‘genoeg’ niet meer

Je lichaam helpt je om je voldoende, maar niet te veel te eten. Met diëten en overeten verleer je om naar de signalen van je lichaam te luisteren. In een streng dieet leer je om je hongergevoel te negeren. En als je ongeremd eet, negeer je het gevoel van verzadiging. Terwijl je lichaam je juist helpt om op gewicht te blijven. Om te eten als je honger hebt, en weer te stoppen als je weer genoeg hebt. 

Risico 6: Kans op eetstoornissen

Veel eetstoornissen beginnen met het volgen van een streng dieet. Want met zo'n dieet misken je je eigen behoeften. En dat is vaak de kern van een eetstoornis!

Een streng dieet op 1 januari is dus niet de oplossing. Hoe dan wel? 

Gelukkig kan het ook anders. Het is namelijk wel mogelijk om blijvend af te vallen. Onderzoek wijst uit dat een milde, langzame methode op langere termijn wèl effectief is. 

  • Omdat je dat wel volhoudt
  • Omdat je dan het gezonde eetpatroon tot gewoonte maakt
  • Omdat je leert hoe je snoep en lekkernijen in je eetpatroon opneemt
  • Omdat het mild is, en je na het dieet niet hoeft te compenseren voor alles dat je gemist hebt. 

Op maandag 13 januari 2020 start een nieuwe training met een methode die wèl effectief is. Meld je nu aan. 

Ik ben het levende bewijs. Ik ben 15 jaar geleden 25 kilo afgevallen en nog steeds op gewicht

En je raadt het al: dat heb ik niet met een streng dieet gedaan.

Ik ben mild voor mezelf geweest. Ik heb gezonde producten gekozen die ik lekker vind. Ik heb mezelf ruimte gegeven om af en toe lekker te snoepen. En ervan te genieten! Er was ook ruimte voor feestjes en etentjes. Mijn leven en alle gezelligheid gingen gewoon door. Ik gaf mezelf de tijd. Ik heb twee jaar over gedaan om die 25 kilo af te vallen. Dat is gemiddeld 1 kilo per maand. In het begin ging het wat sneller, daarna wat langzamer. Dat geeft niet. Gewoon rustig doorgaan.

Ik ben nu nog steeds op gewicht. Ik eet lekker en gezond. En ik geniet regelmatig van een chocolaatje, gebakje of van Franse kaas.

Het kan echt!

Ik heb besloten om mijn succes door te geven

Door als gewichtscoach andere mensen te helpen om af te vallen, om een einde te maken aan eetbuien en emotie-eten en om gewoon lekker te blijven genieten van eten.

En jij kan het ook!

Meld je aan voor de volgende training

Wat is het geheim van blijvend afvallen?  

  • Kies een lekker en slank eetpatroon dat JIJ lekker vindt
    Houd je van brood en niet van havermout? Dan eet je lekker volkoren bammetjes.
  • Zorg dat je eetpatroon bij jouw leven past
    Houd je van koken? Leef je lekker uit op nieuwe recepten.
    Ben je werkende moeder en heb je weinig tijd? Kies voor snelle recepten met bijvoorbeeld voorgesneden groente.
  • Leer weer af te stemmen op je lichaam.
    Leer wat het onderscheid is tussen honger en lekkere trek. Leer om weer te stoppen met eten als je genoeg hebt. Op die manier houd je de balans
  • Leer hoe je omgaat met lastige momenten:
    Zoals feestjes en etentjes, als je ’s avonds moe op de bank zit, de verleidingen op het station, etc etc.
  • Leer hoe je weer stopt met snoepen.
    Een kleine portie lekker snoep kan net zoveel plezier geven als een grote portie. Dit doe je door met liefde en aandacht te eten.
  • Heb je last van eetbuien? Leer welke WERKELIJKE behoeften je probeert te vervullen.
    Want eetbuien gaan helemaal niet over eten. Ze gaan over eigenwaarde, emoties, en de vraag hoe je werkelijk voor jezelf zorgt.
  • Heb geduld.
    De reclames voor 1 kilo per week zijn valse beloftes. Als het te mooi klinkt om waar te zijn…..
    Een kilo per twee weken, of zelfs een kilo per maand is een gezond en haalbaar tempo. En dan kan je ook op gewicht blijven!
  • Wees aardig voor jezelf!
    Alle bovenstaande tips gaan in wezen over: Wees aardig voor jezelf!
    En dat verdien je!

Meld je aan voor de nieuwe training

Jij kan dit ook!

En om jou te helpen, heb ik de training ‘Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!’ ontwikkeld. In deze training leer jij wat jij nodig hebt om blijvend af te vallen:

  • Je ontwikkelt een lekker en slank eetpatroon dat bij jou past
  • Je leert hoe je omgaat met lastige momenten zoals lekkere trek, feestjes of als je ’s avonds moe op de bank zit.
  • Je leert hoe je ook weer stopt met snoepen
  • Je leert welke werkelijke behoeften er onder je eetbuien zitten

Deze training gaat veel verder dan een gewoon dieet omdat het niet alleen gaat over WAT je eet, maar ook over HOE en WAAROM je eet. Hierdoor is het veel effectiever dan wèèr een nieuw dieet.

Resultaat van de training is dat je langzaam en blijvend afvalt en dat je weer een ontspannen relatie met eten hebt. Schuldgevoel is niet meer nodig en je kunt weer genieten!

De training bestaat uit 8 avonden en 1 individueel gesprek. De volgende groep start op maandag 13 januari 2020.

Jij kan dit ook! Meld je snel aan!


Meld je aan

 

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.eetbuicoaching.nl/

Agenda

Online workshop
De emoties onder jouw eetbuien
Zaterdag 28 november 10.00 tot 12.30 uur

 

Eetbuicoaching.nl

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: titia@eetbuicoaching.nl

Eetbuicoaching.nl is onderdeel van Haarlem Counseling

Afslankboom
Top